Documente
Prezentele date fac referire la documentele necesare repatrierii decedatilor din strainatate, ce trebuie intocmite in conformitate cu regulile internationale de transportare a trupurilor neinsufletite.
- Prezenta Certificatului constatator al decesului si a Certificatului de imbalsamare (eliberate de spital)
- Prezenta Certificatului de deces international ce este eliberat de autoritati sau Certificatul de deces romanesc, intocmit in urma constatarii decesului la ambasada sau consulatul Romaniei din statul unde a avut loc decesul
- Prezenta Pasaportului mortuar
- Prezenta unei autorizatii pentru transportul international al decedatului
- De asemenea, este necesara prezenta documentelor care specifica starea civila a decedatului
Firma ce presteaza servicii de repatriere decedati este nevoita sa se supuna regulilor internationale, prin urmare, aceasta va incheia un contract in care va specifica toate detaliile de care se ocupa si tot demersul ce cuprinde transportul unei persoane decedate. Obtinerea documentelor necesare repatrierii persoanei dragi necesita estimarea unui timp in care acesta va fi prezenta in tara natala. Acest lucru are in vedere distanta ce trebuie parcursa.
Documnetele necesare repatrierii reprezinta responabilitatea firmei noastre, detalii ce sunt specificate in contractul generat prin acordul ambelor parti. In contract sunt necesare specificatiile cu privire la: sicriul necesar transportului, a carui componenta trebuie să prezinte lemn si zinc, inclusive timpul de tranfer a decedatului. Prezenta documentele este obligatorie, drept urmare, sunt oferite la solicitarea serviciului decedati din tara in care s-a petrecut tragicul eveniment. Documentele pentru repatriere sunt obligatorii, acestea fiind o solicitare a serviciului decedati din fiecare stat in parte.
Prezenta certificatului de non-contagiune care atesta faptul ca decedatul nu a suferit de diverse boli contagioase; Observatie: Medicul constatator trebuie anuntat de intentia dvs. cu privire la transferul in tara natala a decedatului, respectiv: cartea de identitate/buletinul, certificatul de nastere, certificatul de casatorie.
- Principalul document ce permite transferul corpului neinsufletit din strainatate in Romania este pasaportul mortuar.
- Sicriul reprezinta necesitatea numarul unu in cadrul repatrierii, motiv pentru care, acesta trebuie sa indeplineasca cerintele de calitate solicitate de fiecare stat al Uniunii Europene.
- Firma noastra dispune de sicrie in diverse modele si dimensiuni pentru a fi in conformitate cu standardul tarii din care se efectueaza repatrierea, cat si pentru a putea a elimina una din grijile familiei indurerate.
- Imbalsamarea este o procedura ce se efectueaza in mare parte din state, insa in unele tari aceasta este interzisa, inlocuindu-se cu seringa de conservare (Italia).
- Pentru a efectua in siguranta procesul de repatriere a defuctului, trebuie sa luati in calcul legislatia fiecarui stat cu privire la documentele necesare repatrierii.
- Exista state in care actele necesita a fi prezentat atat in forma originala, cat si traduse (situatie existenta in Germania).
- Printre documentele de stare civila se regasesc obligatoriu (daca este cazul): certificatul de deces al sotului/sotiei sau sentinta de divort.
- Prezenta unei procuri este solicitata de unele state in cazul in care prestatorul funerar mandatat de familie este imputernicit sa efectueze o serie din demersuri.
- Intocmirea actelor are in vedere si declaratia de deces ce se efectueaza la sediul primariei, in vederea obtinerii certificatului de deces.
Pentru a se putea beneficia de documentele necesare repatrierii este prevazuta achitarea unor taxe, acestea variind in functie de stat/oras/localitate.
Autoritatile locale din zona in care a avut loc decesul, solicita achitarea taxelor necesare eliberarii documentelor, pentru efectuarea procedurilor evidentiate in legislatie pentru transportul in tara natala a defunctului.
Ajutorul de deces este o suma ce se acorda unui asigurat sau unui pensionar, mai cu precizie, oferindu-se membrilor familiei (sotul, copilul, parintele, tutorele), care s-au ocupat de cheltuielile necesare inmormantarii.
Suma de care beneficiaza familia defunctului variaza in functie de urmatoarele criterii:
- Deces asigurat sau pensionar 7.567 lei.
- Deces membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei.
Noutati importante din septembrie 2024!
Incepand din septembrie 2024, conform noii legi a pensiilor (Legea 360/2023):
Ajutorul de deces va fi acordat si persoanelor care se asigura cu cel putin sase luni inainte, indiferent de stagiul de cotizare.
Mamele si tatii aflati in concediul pentru cresterea copilului vor beneficia si ei de acest ajutor, daca, din pacate, apare un deces.
De la 1 septembrie 2024, ajutorul de deces poate fi primit si prin virament bancar.
Acesta poate fi acordat nu doar persoanelor fizice, ci si companiilor care fac dovada ca au suportat cheltuielile aferente decesului
- Cerere-tip – disponibila la Casa de pensii dar si pe site;
- Certificatul de deces romanesc – original dar si copie;
- Copie Carte de identitate/buletin al persoanei solicitante;
- Pentru pensionari – cuponul de pensii – original si copie;
- Pentru salariati – extras ReviSal .
In dreptul celor mentionate mai sus, este necesar si prezenta altor documente ce privesc starea civila a solicitantului, prin care este evidentiat gradul de rudenie (grad I) cu defunctul. In cazul in care solicitantul nu se afla in relatie de rudenie este necesara o declaratie notariala prin care sa se poata demonstra ca persoana in cauza a suportat cheltuielile de inmormantare (+ facura fiscala drept dovada).
- Certificate de nastere.
- Certificat de casatorie .
Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice.