Prezentele date fac referire la documentele necesare repatrierii decedatilor din strainatate, ce trebuie
intocmite in conformitate cu regulile internationale de transportare a trupurilor neinsufletite. .
In urma constatarii decesului sunt necesare urmatoarele documente:
- Prezenta Certificatului constatator al decesului si a Certificatului de imbalsamare (eliberate de
spital)
- Prezenta Certificatului de deces international ce este eliberat de autoritati sau Certificatul de
deces romanesc, intocmit in urma constatarii decesului la ambasada sau consulatul Romaniei din
statul unde a avut loc decesul
- Prezenta Pasaportului mortuar
- Prezenta unei autorizatii pentru transportul international al decedatului
- De asemenea, este necesara prezenta documentelor care specifica starea civila a decedatului
Firma ce presteaza servicii de repatriere decedati este nevoita sa se supuna regulilor internationale,
prin urmare, aceasta va incheia un contract in care va specifica toate detaliile de care se ocupa si tot
demersul ce cuprinde transportul unei persoane decedate.
Obtinerea documentelor necesare repatrierii persoanei dragi necesita estimarea unui timp in care acesta
va fi prezenta in tara natala. Acest lucru are in vedere distanta ce trebuie parcursa.
Documnetele necesare repatrierii reprezinta responabilitatea firmei noastre, detalii ce sunt specificate
in contractul generat prin acordul ambelor parti. In contract sunt necesare specificatiile cu privire
la: sicriul necesar transportului, a carui componenta trebuie să prezinte lemn si zinc, inclusive timpul
de tranfer a decedatului.
Prezenta documentele este obligatorie, drept urmare, sunt oferite la solicitarea serviciului decedati
din tara in care s-a petrecut tragicul eveniment.
Documentele pentru repatriere sunt obligatorii, acestea fiind o solicitare a serviciului decedati din
fiecare stat in parte.
Prezenta certificatului de non-contagiune care atesta faptul ca decedatul nu a suferit de diverse boli
contagioase;
Observatie: Medicul constatator trebuie anuntat de intentia dvs. cu privire la transferul in tara natala
a decedatului, respectiv: cartea de identitate/buletinul, certificatul de nastere, certificatul de
casatorie.
CONDITII AFERENTE PROCEDURII DE REPATRIERE
- Principalul document ce permite transferul corpului neinsufletit din strainatate in Romania este
pasaportul mortuar.
- Sicriul reprezinta necesitatea numarul unu in cadrul repatrierii, motiv pentru care, acesta trebuie
sa indeplineasca cerintele de calitate solicitate de fiecare stat al Uniunii Europene.
- Firma noastra dispune de sicrie in diverse modele si dimensiuni pentru a fi in conformitate cu
standardul tarii din care se efectueaza repatrierea, cat si pentru a putea a elimina una din grijile
familiei indurerate.
- Imbalsamarea este o procedura ce se efectueaza in mare parte din state, insa in unele tari aceasta
este interzisa, inlocuindu-se cu seringa de conservare (Italia).
Trebuie sa aveti in vedere:
- Pentru a efectua in siguranta procesul de repatriere a defuctului, trebuie sa luati in calcul
legislatia fiecarui stat cu privire la documentele necesare repatrierii.
-
- Exista state in care actele necesita a fi prezentat atat in forma originala, cat si traduse
(situatie existenta in Germania).
-
- Printre documentele de stare civila se regasesc obligatoriu (daca este cazul): certificatul de deces
al sotului/sotiei sau sentinta de divort.
-
- Prezenta unei procuri este solicitata de unele state in cazul in care prestatorul funerar mandatat
de familie este imputernicit sa efectueze o serie din demersuri.
-
- Intocmirea actelor are in vedere si declaratia de deces ce se efectueaza la sediul primariei, in
vederea obtinerii certificatului de deces.
COSTURI PENTRU ELIBERAREA DOCUMENTELOR
Pentru a se putea beneficia de documentele necesare repatrierii este prevazuta achitarea unor taxe,
acestea variind in functie de stat/oras/localitate.
Autoritatile locale din zona in care a avut loc decesul, solicita achitarea taxelor necesare eliberarii
documentelor, pentru efectuarea procedurilor evidentiate in legislatie pentru transportul in tara natala
a defunctului.
AJUTORUL DE DECE
Ajutorul de deces este o suma ce se acorda unui asigurat sau unui pensionar, mai cu precizie,
oferindu-se membrilor familiei (sotul, copilul, parintele, tutorele), care s-au ocupat de cheltuielile
necesare inmormantarii).
Suma de care beneficiaza familia defunctului variaza in functie de urmatoarele criterii:
- 5.163 lei in cazul decesului persoanei asigurate / pensionarului;
- 2.586 lei in caz de deces al unuia dintre membrii familiei persoanei asigurate / pensionarului.
Beneficierea de suma respectiva este prevazuta si in legislatia in vigoare in Romania din data de 15 martie
2019 - (cf. Legea 47/2019, M.Of. Partea I, nr. 196 din 12 martie 2019), care sustine detaliile relatate mai
sus.
Pentru solicitarea ajutorului de deces trebuie sa va prezentati la Casa de Pensii de unde decedatul
beneficia de asigurare, proces ce necesita efectuat in prezenta actelor, inclusiv a certificatului de deces.
Termenul destinat acordarii ajutorului pentru inmormantare variaza intre 23 zile si o luna.
Documentele necesare obtinerii ajutorului de inmormantare sunt:
- Cerere-tip – disponibila la Casa de pensii dar si pe site;
- Certificatul de deces romanesc – original dar si copie;
- Copie Carte de identitate/buletin al persoanei solicitante;
- Pentru pensionari – cuponul de pensii – original si copie;
- Pentru salariati – extras ReviSal .
In dreptul celor mentionate mai sus, este necesar si prezenta altor documente ce privesc starea civila a
solicitantului, prin care este evidentiat gradul de rudenie (grad I) cu defunctul. In cazul in care
solicitantul nu se afla in relatie de rudenie este necesara o declaratie notariala prin care sa se poata
demonstra ca persoana in cauza a suportat cheltuielile de inmormantare (+ facura fiscala drept dovada).
Sunt necesare urmatoarele documente:
- Certificate de nastere.
- Certificat de casatorie .
Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice.